Udział w projekcie Erasmus + daje nam mnóstwo nowych możliwości, poznajemy rówieśników z innych krajów, uczymy się języków obcych, poznajemy nowe miejsca i kultury. W kwietniu odwiedziliśmy naszych sąsiadów – Czechów.

Niedziela, 10 kwietnia 2016

Z rodzicami pożegnaliśmy się o godzinie 9.00. Podczas podróży busem do Czech byliśmy ciekawi jak będzie wyglądało nasze spotkanie z rówieśnikami z innych krajów. Zatrzymaliśmy się na obiad w restauracji „Zajazd Pod Niedźwiedziem” w miejscowości Dębska Kuźnia. Jedzenie było pyszne, a obsługa wspaniała. Znowu wsiedliśmy do busa i długo jechaliśmy. W końcu wysiedliśmy przed szkołą w Borohradku, gdzie odbierały nas rodziny, u których mieliśmy mieszkać przez kilka dni. Każdy trafił do innej rodziny. Były one bardzo przyjacielskie i otwarte na nas. Pierwszego dnia graliśmy w gry, takie jak chińczyk, uno i dobble, uczyliśmy się słówek polskich i angielskich.

Poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Ten dzień okazał się jeszcze ciekawszy. Zebraliśmy się wszyscy w szkole, o 10.00 odbyła się ceremonia otwarcia spotkania projektowego. Uczniowie tutejszej szkoły przygotowali dla nas występy gimnastyczne oraz koncert The Beatles. Były zabawy integracyjne i lunch w szkole. Później pojechaliśmy do parku rozrywki – Tongo w miejscowości Hradec Kralove. Było tu dużo atrakcji takich jak wulkan, na który można się wspinać, trampoliny, rybka Nemo zamykająca paszczę, dmuchana trampolina i labirynt ze zjeżdżalniami. Spędzony tam czas nie był zmarnowany. W domu graliśmy w gry i jedliśmy owoce.

Wtorek, 12 kwietnia 2016

O 8.00 odbyła się zbiórka pod szkołą. Pojechaliśmy do Pragi. Tam weszliśmy na wieżę widokową i do labiryntu luster.  Byliśmy też na Starym Mieście, Moście Karola i przy zamku praskim. Widzieliśmy zegar z ruchomymi figurkami, które o pełnej godzinie pokazywały się w dwóch okienkach.

Środa, 13 kwietnia  2016

W tym dniu realizowaliśmy zadania związane z projektem. Zajęcia te rozpoczęły się o godzinie 9.00 i  odbywały się w szkole. Zostaliśmy podzieleni na pięcioosobowe grupy. Wymyśliliśmy swoją nazwę oraz wykonaliśmy własną flagę. Wspólnie musieliśmy wykonać różne zadania takie jak: budowanie najwyższej wieży z gazet, zrobienie samolotu, który najdłużej poleci, quiz o krajach europejskich itp. Były też ćwiczenia na sali gimnastycznej. Następnie zjedliśmy lunch i ok. godziny 13.00 pojechaliśmy autokarem do miasteczka Litomyśl. To urocze miejsce, bogate w zabytki z licznymi zdobieniami. Zobaczyliśmy m.in. Renesansowy Dom Rycerzy (dům U Rytířů), pomnik Bedřicha Smetany i Pałac w Litomyślu wpisany na światową listę zabytków UNESCO. Później wróciliśmy do szkoły, gdzie odbył się wieczorek międzynarodowy. Przybyły na niego całe rodziny, u których mieszkaliśmy. Był szwedki stół, można było tańczyć, rozmawiać i grać w piłkarzyki. Wyłoniono również grupę zwycięzców porannych zadań.

Czwartek, 14 kwietnia 2016

Tego dnia odbyliśmy wycieczkę do miejscowości Hradec Kralove. Najpierw udaliśmy się do Uniwersytetu w Hradec Kralove. Tam zostaliśmy podzieleni na mniejsze grupy i wraz ze studentami, którzy byli naszymi przewodnikami, ruszyliśmy zwiedzać miasto. W między czasie otrzymaliśmy karty z pytaniami, na które musieliśmy odpowiedzieć w trakcie wycieczki. Zwiedziliśmy m.in. elektrownię wodną, Katedrę Świętego Ducha i  Białą Wieżę. Zobaczyliśmy także wiele innych cudów architektury jak np.  biblioteka miejska, której kształt przypominał ser. Później powróciliśmy do uniwersytetu i w grupach wzięliśmy udział w konkursie z wycieczki. Następnie przeszliśmy do innego budynku, gdzie studentki pokazały nam prezentację na temat Czech. Potem poszliśmy do galerii handlowej. Tam mieliśmy czas na zakup pamiątek.

Piątek, 15 kwietnia 2016

O godzinie 9.00 udaliśmy się do miejscowego przedszkola. Widzieliśmy występy dzieci i skosztowaliśmy przygotowanego poczęstunku. Później udaliśmy się do szkoły. Tam ponownie wykonywaliśmy zadania projektowe. Tym razem każdy robił to samodzielnie. Musieliśmy bowiem wypełnić dwie ankiety. Jedna dotyczyła wiedzy o Czechach, druga natomiast, zawierała pytania ogólne np. jak nam się podobało, jakiego języka używaliśmy w porozumiewaniu się z innymi itp. Potem mogliśmy napisać coś od siebie na dużym brystolu i wyjść na dwór, aby pograć w koszykówkę lub piłkę nożną. Następnie zjedliśmy lunch i pojechaliśmy do Adršpach, aby podziwiać piękne skały o nietypowych kształtach. Były np. skały o nazwie „Rękawiczka”, „Fotel Babci”, „Organy”, czy nawet „Diabelski Most”.

Sobota, 16 kwietnia 2016

Zbiórka odbyła się o 9.00 pod szkołą. Pożegnanie było bardzo smutne. Siedząc w busie machaliśmy rodzinom, u których mieszkaliśmy i ruszyliśmy w kierunku Polski. Nie mogliśmy doczekać się spotkania z naszymi rodzicami. Na obiad zatrzymaliśmy się znowu w „Zajeździe Pod Niedźwiedziem”. W Radomiu byliśmy około 20.00. Z rodzicami długo się witaliśmy, w końcu nie widzieliśmy się tydzień.