“Powiedzmy, kumplu, nie wyglądasz za dobrze. Lepiej znajdź coś do jedzenia, zanim przyjdzie noc!” Takie słowa, w luźnym tłumaczeniu, słyszymy na początku gry od wysokiego mężczyzny pojawiającego się znikąd. Lecz gdy próbujemy się podnieść, postać znika w ciemności, a my zaczynamy tajemniczą podróż…
Don’t Starve, w tłumaczeniu: Nie Głoduj, został stworzony przez studio Klei Entertainment, które stworzyło gry takie jak m.in. Shank, Shank 2 i Mark of The Ninja.
Gra posiada niestandardową, kreskówkową oprawę, gdzie dominują ciemne kolory, co nadaje tajemniczy klimat całej grze. Postacie, jak i stworzenia mają bardzo charakterystyczny wygląd, przypominający pomalowany szkic. Cały świat gry widzimy z rzutu izometrycznego, co różni się od gier z tego gatunku, gdzie zazwyczaj mamy kamerę z pierwszej osoby.
Podczas gry towarzyszy nam bardzo dobrze wykonany soundtrack. Głos każdej z postaci jest nagrany za pomocą różnorodnych instrumentów. Przykładowo, dźwięk Wilsona – głównej postaci z wątku fabularnego jest wzorowany na trąbce, z czego każda interakcja z przedmiotem ma inną barwę instrumentu.
W grze wybieramy jedną z 15 postaci i próbujemy przetrwać jak najwięcej dni. Każda postać posiada specjalne cechy, które wyróżniają daną postać, na przykład Willow ma swoją ulubioną zapalniczkę, za pomocą której nie potrzebuje pochodni. W grze występują mechaniki standardowe, jak na gry typu “przetrwanie”, takie jak: zdrowie, głód, pory dnia, wytwarzanie przedmiotów i budowanie budynków. Występują też zwierzęta, takie jak: króliki, bawoły, ptaki na wysokich nogach, różnokolorowe ptaki i tym podobne. Jednak, występują też różnego rodzaju potwory, jak: pająki, psy gończe, drzewce, macki i inne potworności. Razem z poczynaniami gry, odkrywamy nowe biomy, jak: sawanna, obszary kamienne, lub nawet bagna, gdzie występują niebezpieczne macki. Oprócz biomów, możemy też znaleźć jaskinie. Najważniejszą mechanika, na wartości równej zdrowiu i schronieniu przed nocą, jest poczytalność. Na niskim jej poziomie postać postrzega świat z sepii, ekran zaczyna wirować, a wokół postaci zaczynają pojawiać się cieniste stwory, które chcą unicestwić gracza. Don’t Starve cały czas jest rozwijany przez Klei Studio poprzez łatki naprawiające błędy i dodatki – Reign of Giants i Shipwrecked. Każdy dodatek tworzy nową mechanikę, taką jak potężne istoty na koniec każdej z pory roku, lub możliwość pływania między wyspami.
Don’t Starve jest grą, gdzie podstawą jest eksplorowanie świata i zbieranie surowców. Im dłużej trwa rozgrywka, tym bardziej gra jest wymagająca. Lecz nie wolno się zrazić – pierwsze rozgrywki są ciężkie, jednak ucząc się na błędach, na pewno nie zginiemy, a na pewno nie z głodu!
Komentarze ( )