Bruksela 24-28 czerwca 2013 roku
Małgorzata Wenszka

Bienvenue! Witajcie! Zdzieszowiczanie w Brukseli – stolicy Europy.
10 uczniów II klasy technikum z Zespołu Szkół w Zdzieszowicach na zaproszenie Marszałka Województwa Opolskiego, jako laureaci Euroquizuu w dniach 24-28 czerwca 2013 roku, odwiedziło Brukselę. Celem wyjazdu była między innymi integracja młodzieży z podobnymi grupami z Czech, Niemiec i Francji. W pierwszym dniu wizyty młodzież prez…entowała swój region: Czesi – kraj Środkowo Czeski, Niemcy –  Nadrenię-Palatynat, Francuzi – Burgundię, a my region Opolski.Każda z grup przygotowała symboliczne upominki i gadżety ze swojego regionu: foldery, słodycze i prezentację w programie PowerPoint. Okazało się, że chociaż pochodzimy z różnych kulturowo regionów, potrafimy znaleźć wspólny język. Spotkanie odbyło się w biurze Burgundii, mogliśmy więc spróbować specjałów kuchni francuskiej: różnych gatunków sera, wędlin i sławnej musztardy Dijon. W drugim dniu pobytu wspólnie odwiedziliśmy siedzibę Parlamentu Europejskiego w Brukseli, to wyjątkowe miejsce dla Europejczyków. Mieliśmy okazję zapoznać się z funkcjonowaniem parlamentu, zrozumieć rangę tej instytucji jako reprezentanta około 500 milionów obywateli z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. Debaty prowadzone są we wszystkich językach urzędowych UE, zgodnie z koncepcją „zjednoczonej różnorodności”, a decyzje Parlamentu mają wpływ na życie codzienne obywateli w całej Europie. Mieliśmy okazję zjeść wspólny obiad w restauracji dla zwiedzających Parlament Europejski, towarzyszyła nam pani Karolina Horbaszewska – pracownik Biura Informacji Województwa opolskiego w Brukseli. W dalszym punkcie programu zwiedziliśmy Muzeum Magritte – ikony surrealizmu, w pałacu klasycystycznym z XVIII wieku, mogliśmy podziwiać około 200 obrazów mistrza. Ponadto liczne rysunki, pisma i listy, umożliwiły wgląd w życie Rene Magritte’a. Niesamowite wrażenie wywarły najsłynniejsze obrazy: „Królestwo świateł” – oświetlony nocą dom pod błękitnym niebem z białymi chmurami, „Powrót” – ptak, którego ciało tworzy wycinek nieba, czy „Czarna magia” – kobieta rozpływająca się w błękicie firmamentu… trudno opisać doznania estetyczne, trzeba to koniecznie zobaczyć! Zupełnie inny charakter miało Belgijskie Centrum Komiksu. W odrestaurowanej secesyjnej kawiarni, mogliśmy zobaczyć prezentację belgijskich komiksów, od pomysłu, aż po wprowadzenie na rynek. To tu podziwialiśmy: Lucky Luke’a, Smurfy, Asteriksa i Obeliksa, oraz prace Hergego – najsłynniejszego rysownika komiksów. Czytelnik musi wiedzieć, że Bruksela to miasto komiksów i w całym mieście mury ozdobione są kolorowymi obrazkami. Zwieńczeniem pełnego wrażeń dnia, była kolacja z panią Danutą Jazłowiecką, europoseł ziemi opolskiej. Pani Danuta zaprosiła naszą grupę do jednej z tradycyjnych belgijskich knajpek – restauracji, gdzie przy miłej rozmowie mieliśmy okazję spróbować miejscowych specjałów. Furorę zrobiło risotto z owocami morza, pizza na bardzo cienkim cieście z oliwkami i kalmarami, oraz przystawki – sery i wędlina. To było wyjątkowe spotkanie, nie tylko kulinarne, ale także mogliśmy się dowiedzieć na czym polega praca europosła i zachwycić się wyjątkową osobowością naszej gospodyni. W ostatnim dniu przygody w Brukseli, mieliśmy okazję zobaczyć najważniejsze zabytki miasta. Zwiedzania nie sposób nie zacząć od spaceru po Grand Plas – Grote Markt. Jak wszystkie miejsca w Brukseli i ten plac ma dwie nazwy: niderlandzką i francuską . To centrum miasta gdzie znajdziemy przepiękny gotycki ratusz z wysoką spiczastą wieżą, otoczony wytwornymi kamienicami – domami cechowymi. Niedaleko brukselska gwiazda Manneken Pis. Pis to XV wieczna fontanna, największa atrakcja Brukseli, malutki człowieczek z brązu, który niestrudzenie kieruje swój strumyczek do basenu z brązu, pod koniec XVII wieku powstał zwyczaj ubierania chłopca na wyjątkowe okazje. Będąc w Mont des Arts podziwialiśmy kościół świętego Jakuba Apostoła, pomnik Gotfryda z Bouillon – walońskiego Krzyżowca, a przede wszystkim zachwycał widok na panoramę całego miasta. Spacerując po Brukseli co rusz spotykaliśmy emblematy przedstawiające kwiat irysa – symbol miasta. Stolica Belgii i Europy zachwyca, to światowe centrum polityki i kultury, w naszych wspomnieniach zajmuje wyjątkowe miejsce ze względu na swój wyjątkowy charakter, ale także z powodu wyjątkowych ludzi, których spotkaliśmy w czasie naszej podróży.